Statens Whistleblowersystem
Statens Whistleblowersystem (SWS) er et fællesstatsligt system til at håndtere anonyme og ikke-anonyme whistleblowerindberetninger til statslige myndigheder.
Alle virksomheder med mere end 50 ansatte, herunder offentlige myndigheder, skal senest den 17. december 2021 etablere en selvstændig whistleblowerordning.
Statens It har udviklet Statens Whistleblowersystem (SWS) baseret på standard-whistleblowersystemet GlobalLeaks. Systemet er konfigureret, så det passer til en statslig whistleblower best practice-proces og kan således umiddelbart anvendes af statslige myndigheder.
Systemet kan tilpasses den enkelte myndigheds særlige behov – inden for de muligheder standardsystemet stiller til rådighed.
SWS – til henvendelser og dialog
Formålet med SWS er at modtage whistleblower-henvendelser og at facilitere eventuel efterfølgende dialog med whistleblower.
Selve realitetsbehandlingen af indberetningerne vil foregå i den enkelte myndigheds ESDH-system.
SWS stilles til rådighed som en færdig Software as a Service til håndtering af whistleblowerhenvendelser, og systemet lever op til krav fastsat i EU’s whistleblowerdirektiv og den danske whistleblowerlov.
Statens It har udført grundige og relevante informationssikkerhedsmæssige vurderinger af SWS, som er konfigureret og testet i forhold til relevante behov baseret på Økonomistyrelsens foranalyse til et fælles statsligt whistleblowersystem.
SWS driftes og vedligeholdes af Statens It. Hver myndighed har sin egen del af systemet, der tilgås fra myndighedens hjemmeside.