Arbejdspladsløsninger

""

Statens it-arbejdsplads, også kaldet SIA, er basispakken, der indeholder en brugerkonto i det fælles Active Directory (AD) samt en kontorarbejdsplads i form af en bærbar computer med et standardimage udviklet af Statens It

SIA-computeren leveres med ekstra strømforsyning, produktspecifik dockingstation samt antivirus, der løbende opdateres og udfører scanning for virus såvel som øvrige sikkerhedstrusler. It-arbejdspladsen inkluderer netværk samt mulighed for print og scan.

Med It-arbejdspladsen får brugeren adgang til mailkonto med tilhørende kalender, opgaveliste og kontaktpersonregister. Mail og kalender er tilgængelig via mailklienter på standardcomputeren, men det er også muligt at tilgå sin mail på mail.statens-it.dk i en internetbrowser.

Filservice er også en del af it-arbejdspladsen og giver brugerne adgang til at gemme fildata på et personligt drev, hvormed det lagres på Statens It’s centrale lager. Fildrev er tilgængelig via mailklienter på standardcomputeren, og der er mulighed for at oprette organisatoriske og/eller opgavespecifikke fil-områder på det centrale fillager.

Den mobile it-arbejdsplads: MIA*
Med MIA kan vores brugere arbejde sikkert fra deres mobile enheder. Det bliver således muligt at læse og sende mails, tilgå en beskyttet browser til fx intranet eller Serviceportalen, redigere Office-filer samt synkronisere filer, noter og opgaver fra Outlook. Alt sammen fra brugerens smartphone eller tablet.

Den virtuelle it-arbejdsplads: VIA*
Med VIA kan brugeren få adgang til mail, kalender, netværksdrev og fagsystemer fra en privat computer eller tablet gennem en sikker netværksforbindelse. VIA giver også adgang til de grundlæggende it-kontorværktøjer, der omfatter tekstbehandling, regneark, præsentationsværktøj, PDF Reader m.v.

*Både MIA og VIA er services som Statens It's kunder kan tilkøbe. 

Som en del af statens it-arbejdsplads (SIA) udleveres en bærbar computer med dockingstation, oplader, standard mus, tastatur og et beskyttende sleeve. Dertil er det muligt at tilkøbe anden hardware såsom separat skærm. Kundens brugere kan selv bestille tilkøbshardware gennem Serviceportalen, hvis de har brug for det.

Vi har flere forskellige SIA-modeller med forskellige skærmstørrelser samt med og uden touch-funktionalitet for at bedst at kunne imødekomme vores kunders behov. Hvis vores kunder har særlige forretningsmæssige behov, der ligger uden for kapacitet og opsætning af en almindelig SIA-computer, har de desuden mulighed for at bestille en særlig computer. Det kan fx være en ekstra kraftig computer eller en særlig model. 

Vi tilbyder grundlæggende software, som stilles til rådighed for alle brugere af statens it-arbejdsplads (fx Microsoft Office). Desuden tilbyder vi kunderne mulighed for at tilkøbe tilkøbssoftware efter behov. Ved særlige softwarebehov, som rækker ud over det grundlæggende software og tilkøbssoftwaren, kan denne specialsoftware erhverves af Statens It på vegne af kunden.

Statens It tilbyder også forskellige internet løsninger, til at dække forskellige netværksbehov. Kunderne kan blandt andet vælge mobilt bredbånd, firmabetalt internetforbindelse til medarbejdernes hjemmeadresse og trådløst gæstenet mm.

Statens It’s tilbyder indkøb, opsætning, installation, konfiguration, drift, support og vedligehold af netværksprintere, plottere og multifunktionsmaskiner, som er tilsluttet Statens It’s netværk. Statens It ejer printudstyret, varetager kontraktstyring af serviceaftaler og fungerer som brugernes ’Single Point Of Contact’ ift. printservice- og support.

Desuden er det muligt at bestille en række tilkøbsservices såsom fjernprint, print fra mobile enheder og en Follow Me-løsning. Follow Me er Statens It’s informationssikre printløsning, der sikrer, at print ikke udskrives, før brugeren selv står ved printeren og scanner sit adgangskort.