Den nye IGA-løsning vil medføre en række fordele for den enkelte kunde, når løsningen er fuldt implementeret. En af disse fordele er en forenkling af processer.
I dag forgår alle bestillinger af brugere og adgangsrettigheder igennem Serviceportalen. Der findes ikke en entydig sammenhæng mellem en brugers organisatoriske tilhørsforhold og de roller og rettigheder, som vedkommende kan bestille og tildeles på tværs af systemer. Bestilling af adgangsrettigheder sker som en fritekst beskrivelse af hvilke rettigheder, den pågældende medarbejder har behov for. Brugeradministrationen i Statens It vælger derefter manuelt mellem de tilgængelige sikkerhedsgrupper og gennemfører ændringen i relevante målsystemer.
Implementeringen af et nyt fælles-statsligt HR system giver nye muligheder for at optimere processen for oprettelse og styring af adgangsrettigheder på tværs af de statslige institutioner. Statens It’s nye IGA løsning vil indgå som et centralt element i integrationen med Statens HR-Løsning, som illustreret nedenfor:

Efter implementering af den nye IGA løsning vil alle relevante roller og rettigheder kunne bestilles gennem en selvbetjeningsløsning, hvor brugere og HR-medarbejdere via Serviceportalen selv kan søge på relevante roller og rettigheder baseret på brugerens organisatoriske tilhørsforhold. Når bestillingen er godkendt af brugerens nærmeste leder, vil de godkendte roller og rettigheder automatisk blive tildelt brugeren i relevante systemer.
I første omgang vil IGA løsningen blive integreret med Statens It’s fælles Windows AD-platform, således at adgangsrettigheder til alle fagsystemer, der er baseret på Windows-sikkerhedsgrupper, automatisk kan styres. På længere sigt kan integrationer med øvrige fagsystemer også udvikles, så adgangstildeling til disse systemer også automatisk kan styres af IGA løsningen.
Det vil med integrationen med det kommende fælles-statslige HR system også være muligt, at rolletildelinger sker helt automatisk uden godkendelse baseret på de indtastede data i HR systemet, herunder eksempelvis oplysninger om jobtitel og organisatorisk tilhørsforhold mv. Tilsvarende vil adgangsrettigheder automatisk blive fjernet, når medarbejderen fratræder eller skifter stilling / ansvarsområde.
Dette vil samlet set føre til en forenkling af processerne for anmodning og godkendelse af brugere og deres adgange og sikre, at relevante adgangsrettigheder tildeles straks efter relevant ændring i det fælles-statslige HR system eller godkendelse af ændringsanmodning.