Statens Its Identity Governance & Administration (IGA)-løsning er populær blandt kunderne. Den gør det nemlig langt enklere at håndtere brugeroprettelser, rokeringer og nedlæggelser og frigør dermed tid til andre opgaver
Statens Its kunder har tilsammen 45.000 brugere, og kombinationen af mange brugere og mange it-systemer betyder mange brugeroprettelser, -rokeringer og -nedlæggelser. Ofte både tidskrævende ensformige opgaver.
Vores Identity Governance & Administration (IGA)-løsning i Statens It er derfor populær blandt kunderne, da den gør det langt enklere at håndtere brugeroprettelser, rokeringer og nedlæggelser og dermed frigør tid til andre opgaver. Samtidig styrker løsningen sikkerheden, forenkler processer og øger effektivitet og gennemsigtighed.
Og mange har allerede glæde af løsningen. Vi har rundet 25 institutioner, som er kommet ombord på Statens Its IGA-løsning, og det betyder, at løsningen aktuelt håndterer over 10.000 brugere.
Siden begyndelsen af maj 2025 har Bygningsstyrelsen anvendt IGA-løsningen, og vi har spurgt et par af brugerne, hvordan overgangen har været. HR-koordinator hos Bygningsstyrelsen, Christina Puggaard fremhæver frigørelsen af tid og et trygt og smidigt forløb:
- Den automatisering, som IGA yder, gør det nemmere at håndtere opgaver med oprettelse af rettigheder. De sekretærer, som tidligere skulle sidde manuelt og tildele og fjerne brugerrettidigheder fra medarbejdere, har nu tid til at fordybe sig i andre opgaver. Overgangen til IGA er kørt uden udfordringer. Det er trygt for os, at systemet håndterer disse opgaver – og at det fungerer, siger hun.
Karin Berkfors, der er it-medarbejder i Bygningsstyrelsen, er enig:
- Det har været et godt og trygt forløb hele vejen. Projektteamet fra Statens It har inddraget os på en konstruktiv, tydelig og informativ måde. Der har været god forventningsafstemning, hvor teamet gav instrukser i forhold til, hvad der var forventet af os i styrelsen – hvil-ket ikke var meget. Det har været en positiv oplevelse fra start til slut, forklarer hun.
Alle Statens Its kunder skal over på IGA-løsningen og målet er at hæve antallet af institutioner på løsningen fra 25 til 80 inden for det næste år.
Identity Governance and Administration er et styringssystem, der administrerer og kontrollerer brugeridentiteter og adgangsrettigheder i hele livscyklussen, forbedrer synlighed og håndhæver kontroller for at forhindre uhensigtsmæssig eller risikabel adgang.