Naturskadebasen - et samfundsvigtigt samarbejde

Med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens nye it-system Naturskadebasen kan både borgere og virksomheder se frem til en mere effektiv behandling af erstatningssager efter eksempelvis stormflod, som det var tilfældet i oktober og december 2023 samt oversvømmelser, tørke eller terrorhandlinger. 

 

Naturskadebasen, der erstatter Stormbasen, understøtter alle led i sagsbehandlingen fra anmeldelse af skader til udbetaling af erstatning. Samtidig får borgere eksempelvis mulighed for at logge ind og følge deres egne sager.

Kortere vej fra udvikling til drift

I Statens It står vi for driften af det nye it-system. Og ifølge projektleder i Statens It Sophie Straarup Hjortlund er det et godt eksempel på, hvordan Statens It er med i samfundsvigtige projekter.

 

Hun lægger ikke skjul på, at det været spændende at være med til at få systemet i luften. Det skyldes blandt andet, at det bygger på et såkaldt DevOps-system, der fremmer samarbejdet mellem udvikling, vedligehold og drift i form af et tæt samspil mellem Statens It, kunden og leverandøren. 

 

- Der er kortere vej fra udvikling til drift. Vi kan hurtigere fejlsøge og opdatere og dermed reagere, når der er behov for ændringer. Det gør det lettere at vedligeholde systemet og holde det relevant, som det jo helst skal være, når vi som her arbejder med samfundsvigtige systemer. Samtidig understøtter det vores fokus på sikker og stabil drift, fortæller Sophie Straarup Hjortlund.

Innovativ løsning

Peter Kjaerulff, der er it-konsulent i Statens It, har været en af teknikerne på løsningen, og han er på linje med Sophie:  

 
- Arbejdet som tekniker på projekter handler ofte om at finde innovative løsninger og mulige forbedringer. Det kan føre til nogle spændende opdagelser og fremskridt, og det har helt sikkert også været tilfældet i casen med Naturskadebasen, siger han. 

Læs mere om Naturskadebasen