Fakturering

Hvis din virksomhed skal fakturere Statens It, kan det kun ske ved at sende en elektronisk faktura. Vi modtager ikke fakturaer i papirform.

I forbindelse med fakturering bruger vi systemet Indfak. Nedenfor kan du se, hvordan du kan sende e-fakturaer til Statens It, og hvad fakturaerne skal indeholde.

Oplysninger på fakturaen

En faktura til Statens It skal indeholde følgende oplysninger:

  • EAN-nummer: 5798000010925
  • Personreference: navn, initialer eller mailadresse
  • Har Statens It oplyst en kontostreng, skal den fremgå af fakturaen
  • Betalingsdato angivet som dato, der som minimum skal være løbende måned plus 30 dage efter fakturadato

Der findes flere nemme og gratis måder at sende elektroniske fakturaer på. Er det første gang, du skal fremsende en elektronisk faktura, vil vi anbefale, at du brugerNemHandel Fakturablanket.

Alternativt kan du benytte dig af følgende muligheder:

  • Via din virksomheds eget økonomi- og fakturasystem 
  • Via fakturaportal på internettet (svarer til netbank)
  • Via et Læs Ind-bureau (her kan du fortsætte med at bruge papirregninger)

Mere information

Du finder flere fakturaportaler og prisstrukturer på Moderniseringsstyrelsens hjemmeside. Her kan du også få adgang til rådgivning.

For at benytte den elektroniske fakturablanket skal du eller din virksomhed have en digital signatur. Den kan du bestille på http://www.digitalsignatur.dk/.

I forbindelse med at Statens It er gået over til faktureringssystemet Indfak, kan vi nu også modtage fakturaer i OIOUBL-format. Hvis du bruger dette format, skal du være opmærksom på følgende:

  • Hvis du skal levere et elektronisk katalog til Statens It, kan du finde yderligere information omkring OIOUBL-katalogstandarden pådigitaliser.dk.
  • Statens It tilbyder også at sende din ordre via mail som et alternativ til OIOUBL.

Spørgsmål

Har du spørgsmål til fakturering i Statens It, kan du skrive til